Brexit: Consob, gli intermediari informino i clienti sugli effetti del «no deal» - Richiamo di attenzione sull'impatto per i servizi d‘investimento anche in caso di chiusura dei rapporti (Comunicato stampa del 12 marzo 2019)
Brexit: Consob, intermediaries must inform customers about the effects of the «no deal»- Warning about the impact for investment services even in the event of closing relationships (Press Release March 12th, 2019)

Gli intermediari britannici che operano in Italia e quelli italiani che operano nel Regno Unito devono dare a tutta la propria clientela, compreso il retail, informazioni tempestive e complete sugli effetti che la prospettiva imminente della Brexit può avere nei rapporti di prestazione dei servizi d'investimento, qualora l'uscita del Regno Unito dall'Unione Europea avvenga in assenza di un accordo bilaterale (il cosiddetto no deal) e in mancanza di misure transitorie adottate in ambito nazionale.

È questo il senso del Richiamo di attenzione n. 3 del 12 marzo 2019 oggi divulgato dalla Consob per la tutela dei risparmiatori e in considerazione dell'incertezza che sta caratterizzando i negoziati e dell'approssimarsi della data di recesso. A intermediari, banche e imprese d'investimento, viene richiesto di adottare precauzioni idonee a gestire l'evenienza del no deal, che potrebbe comportare il venire meno del "passaporto europeo" in quanto presupposto abilitante alla prestazione dei servizi d'investimento in tutta la Ue.  

In particolare gli intermediari devono assicurarsi che ai clienti, sia professionali che retail, arrivino informazioni chiare e comprensibili sui servizi d'investimento resi e sul futuro dei rapporti in essere, ivi incluse le modalità e i tempi di un'eventuale chiusura dei rapporti stessi.

 Comunicato in PDF

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Brexit: Consob, intermediaries must inform customers about the effects of the "no deal"- Warning about the impact for investment services even in the event of closing relationships (Press Release March 12th, 2019)

British intermediaries operating in Italy and Italian intermediaries operating in the United Kingdom must provide all their customers, including retail ones, with timely and complete information on the effects that the pending event of Brexit may have on the relationships for the provision of investment services. This in the case of a definite leave of the European Union (EU) by the United Kingdom (Brexit) in the absence of both a bilateral agreement (so-called "no deal") and of transitional measures adopted at the national level.

This is the sense of the warning (no. 3/2019) which has been released today by Consob for the protection of investors and in consideration both of the uncertainty characterizing at present the negotiations and of the approaching of the date of withdrawal from European Union. Intermediaries, banks and investment firms are required to adopt appropriate safety measures to manage the event of a "no deal" Brexit. This could lead, in fact, to the loss of the "European passport" as an enabling condition for the provision of investment services throughout the EU.

More specifically, intermediaries must guarantee that customers, both professional and retail ones, receive both clear and understandable information on the investment services rendered as well on the future of existing relationships, including the methods and timing requested by any conclusion of the relationships themselves.

 

12 mar 2019